Verschillende generaties op de werkvloer, hoe laat je het werken?
De afgelopen maanden heb ik meerdere colleges bij The school of Life Amsterdam gevolgd over de diverse generaties op de werkvloer.
Aanleiding om dit te gaan doen, was een training die ik eerder heb gegeven aan alle leidinggevenden van een van mijn opdrachtgevers. Deze training ging over het stimuleren van goed werkvermogen middels coachend leidinggeven.
Tijdens deze training viel het mij op dat sommige leidinggevenden moeite hebben met het gedrag van jongere generaties. Zelf zijn ze door hard & veel te werken gestegen op de carrièreladder en deze inzet zien ze niet altijd terug bij hun medewerkers, terwijl ze dit wel verwachten. De jongere medewerkers lijken andere dingen belangrijker te vinden en dat stoort. Een goede aanleiding voor mij om me hier verder in te verdiepen.
Wil je ook mijn toekomstige blogs lezen?
Link dan met me, hoef je nooit meer iets te missen.
Een diversiteit aan generaties draagt bij aan een inclusieve, productieve en innovatieve werkomgeving
Wat blijkt uit de colleges die ik volgde, is dat een diversiteit aan generaties bijdraagt aan een inclusieve, productieve en innovatieve werkomgeving. En dat weten de meesten van ons uiteraard wel. Maar dit is alleen zo, als je de generaties met elkaar weet te laten samenwerken. En daar is voor nodig dat we onze oordelen aan de kant schuiven en met een open en nieuwsgierige blik kunnen kijken naar de ander.
Maar eerst; wat maakt een generatie?
Een generatie bestaat uit mensen die in eenzelfde tijdsperiode van 15 jaar tot volwassene zijn gevormd. Ze hebben opvattingen en overtuigingen ontwikkeld over de manier waarop ze hun leven willen leiden en hoe ze hun werk willen doen, die bij deze tijd passen.
Wat ik een goed inzicht vond, is dat een generatie gemiddeld gezien wordt opgevoed door twee generaties boven zich en dat het denken en doen van deze generaties zich duidelijk terug laat zien in het gedrag van hun kinderen.
Op dit moment onderscheiden we vijf generaties:
Sociale vernieuwingsimpulsen
Elke generatie brengt haar eigen updates met zich mee. Zie het als een update van je computer. Het is belangrijk om alle updates uit te voeren om het systeem goed te laten werken. Zo werkt het dus ook op de werkvloer. De nieuwe generatie brengt de sociale vernieuwingsimpuls met zich mee die ook speelt in de maatschappij. Deze updates werken het beste als eerdere updates ook goed zijn ingevoerd. Dit vraagt dus aandacht.
Elke generatie heeft een eigen kracht en brengt deze mee naar de werkvloer. Hier gaat het niet alleen om de nieuwkomers op de arbeidsmarkt, dat wil zeggen, de jongste generatie. Met het ouder worden, groeien we omhoog in de organisatie of komen we terecht op andere functies. Dit noemen we levensfases. Van junior gaan we naar medior en naar senior of leidinggevende. Elke generatie geeft op zijn eigen manier vorm aan deze verschillende levensfases.
Wat brengt elke generatie met zich mee?
De babyboomers, nu tussen de 69 en 84 jaar, hebben de arbeidsmarkt inmiddels grotendeels verlaten. Zij worden ook wel de protestgeneratie genoemd omdat ze zoveel dingen wilden en hebben veranderd en daarvoor letterlijk de barricade op gingen. Zij zijn heel loyaal aan hun werkgever en een dienstverband van 30 jaar is heel normaal. Je collega’s zijn je vrienden, daar ben je echt mee verbonden. Dat je wordt uitgenodigd op de verjaardag van de vrouw van je collega, is heel normaal voor deze generatie.
Generatie X, nu tussen de 54 en 69 jaar wordt de verbindende generatie genoemd. Zij bevinden zich op dit moment veel op leidinggevende en/of hogere posities en hebben zo veel in de melk te brokkelen. Zij vinden het belangrijk dat iedereen gehoord wordt. Ze zijn veelal gericht op de ander en kunnen goed luisteren. Zij vinden het ook heel belangrijk om samen tot een doel te komen. Dit kost soms veel tijd, maar dat vinden zij minder belangrijk.
Daarna komen de Pragmaten, nu tussen de 39 en 54 jaar oud. De Pragmaten staan voor snelheid en resultaat. Wellicht als een tegenreactie op het vele tijd nemen van generatie X. 😁
Zij groeiden op in een arbeidsmarkt waarin heel veel mogelijk was. Zij zijn opgevoed door de babyboomers die ze mee hebben gegeven om alles eruit te halen wat erin zit. Internet ontstond in hun tijd en er was veel economische groei. De Pragmaten gaan voor snel resultaat en dragen een grote eigen verantwoordelijkheid. Herken je hier de leidinggevenden uit mijn training in? Ik wel.
Daarna komt Generatie Y, nu tussen de 24 en 39 jaar. Generatie Y is opgevoed met de gedachte van gelijkwaardigheid door generatie X. Generatie Y werd als kind al meegenomen in beslissingen zoals wat zullen we vanavond eten, of waar gaan we heen op vakantie? Generatie Y is daardoor gewend om een gelijke stem te hebben en verwacht dat ook op de werkvloer. Ze zijn niet gewend om eerst ervaring te moeten opdoen om dan pas wat te mogen vertellen. Zij willen gelijk gehoord worden. Dit is de update die zij hebben meegebracht. Zo kunnen zij ook teleurgesteld raken als er te weinig aandacht is voor de individuen in een groep. Dit kan gebeuren met een Pragmaat in de leiding, die voornamelijk vooruit wil. Generatie Y wil graag gezien en gehoord worden.
En dan als laatste Generatie Z, zij betreden nu de arbeidsmarkt en naar hun wensen en eisen op het werk is nog niet heel veel onderzoek gedaan. Ze zijn nu tussen de 9 en 24 jaar. Wat we wel al weten is dat ze veelal zijn opgevoed door de Pragmaten. Dit is de eerste generatie waar de verhouding tussen het aantal werkende mannen en vrouwen zó dicht bij elkaar ligt. Grote kans dus dat beide ouders werken en voor generatie Z is verschil tussen mannen en vrouwen op de werkvloer echt iets heel vreemds. (Voor ons hopelijk ook, maar zij gaan hier net een stapje verder in.)
Doordat zij zijn opgevoed door de Pragmaten, de hardwerkende en resultaatgerichte generatie, waar helaas ook een groot deel ergens wel een keer struikelt en opgebrand raakt door hun tempo, hebben zij vaak een omgekeerde blik op werk. Waarom zou je alleen maar hard werken, als het leven ook zoveel andere leuke dingen te bieden heeft?
En zie hier een aanleiding van het onbegrip dat ik herkende in mijn training met de leidinggevenden. Een duidelijke schuring tussen de Pragmaten en generatie Z.
Het is goed dat Generatie Z eraan komt!
Kijkend naar hoe de arbeidsmarkt er nu aan toe is, waar één op de vijf medewerkers kampt met burn-out achtige klachten, dan is het mijns inziens goed dat de ‘Z-tjes’ eraan komen.
Ik ben ook zo’n hardwerkende plichtsgetrouwe Pragmaat die het lastig vindt om het werk niet meestal voor te laten gaan. Ik let hier heel bewust op en toch schiet ik snel weer in de groef van veel en hard werken.
Omdat echt onderzoek nog ontbreekt gezien de jonge leeftijd van generatie Z, had The school of Life in het laatste college een aantal dames uit deze generatie uitgenodigd om vragen te beantwoorden over wat zij nodig hebben om prettig te werken.
In gesprek met Generatie Z
Op de bank zaten vier goed gebekte en hoogopgeleide dames, dus de groep was zeker niet representatief voor de gehele generatie, maar een aantal dingen sprongen er voor mij wel uit.
Zo gaf een van hen aan dat zij zijn opgegroeid in een tijd met zoveel prikkels, welvaart en keuzes; er zijn zoveel mogelijkheden. Dit geeft stress! Er moet altijd heel veel en ze willen ook echt heel veel. Soms vallen ze daardoor even stil. Dat wordt dan gezien als lui, maar dat is niet wat het is, gaf ze aan. Het is dan meer een uiting dat het overwhelming is. Het stil vallen is nodig om te kunnen dealen met alles wat de hele tijd op ze afkomt.
Dit zie ik ook gebeuren bij mijn dochter van 16, en heel eerlijk, ook ik betitel haar gedrag wel eens als lui. Door het nu van dit meisje anders uitgelegd te krijgen, maakt dat ik ook op een andere manier erover in gesprek kan gaan met mijn dochter en ik weet nu al dat dit minder schuring gaat opleveren.
Ook gaven ze aan dat ze opgevoed worden door ouders die ze overal een eerlijk antwoord op geven, ook als het gaat over grote thema’s als problemen in de wereld en het milieu. Waar eerdere generaties nog een beetje werden behoed voor de nare dingen, heeft deze generatie meestal alle kaarten gewoon eerlijk op tafel gekregen. Dat verwachten ze ook op het werk. Ze verwachten goede antwoorden op hun vragen en verwachten ook dat het klopt. Mooie praatjes voor de bühne die later niet waar blijken te zijn, is echt een no govoor deze Z’tjes.
Als laatste gaven ze aan niet meer goed in staat te zijn om grote lappen tekst tot zich te nemen. Dit werd bevestigd door de trainer. Dit is echt een vaardigheid die rap aan het afnemen is. Generatie Z is gewend om informatie kort en bondig tot zich te nemen, het liefst in een flashy vormgeving. Ook dit zal een nieuwe update gaan worden in het werkleven. We moeten erover na gaan denken hoe we informatie goed filteren en kort en krachtig overbrengen.
Hou het kort, Roos
Tijdens het schrijven van deze blog zit die gedachte de hele tijd in mijn hoofd. ‘Hou het kort, Roos!’ Ik zou er nog uren over door kunnen schrijven, maar ga dat niet doen.😉
Vind je het een boeiend thema en wil je er een keer in het echt over doorpraten hoe dit voor jou of in jouw organisatie werkt? Neem dan zeker even contact met me op! Voor nu wil ik eindigen met de uitnodiging die ik volgens mij vaker doe, en die nu ook weer van toepassing is. Probeer minder vanuit oordeel naar de ander te kijken, juist meer vanuit nieuwsgierigheid. Ga eens wat vaker met elkaar in gesprek over de verschillen en kijk wat we van elkaar kunnen leren. Je zult verrast zijn van de effecten!
Liefs Roos
Wil je ook mijn toekomstige blogs over lekker werken en fijn leven lezen?
Link dan met me, hoef je nooit meer iets te missen.